lauantai 21. joulukuuta 2019

REISSUPÄIVÄKIRJA OSA 2 - Langkawi ja siirtyminen Lipelle

Malesia on jo jätetty taakse, kun siirryimme 16.12 vihdoin lautalla Langkawilta Thaimaan puolelle Koh Lipelle. Avaan tuota maasta toiseen siirtymistä ja käytänteitä vielä lyhyesti postauksen loppupuolella, mutta nyt reissupäiväkirja ja fiilistelyt ajaltamme ja oleskelultamme Langkawilla.

19 päivää Langkawilla

Vietimme Langkawilla loppujen lopuksi kokonaiset 19 päivää, mikä kyllä vikoina päivinä alkoi tuntumaan jo liian pitkältä ja päivät tuntuivat sulautuvan yhteen. Todellinen "päiväni murmelina kokemus" kun aamulla heräsi, kävi aamupalalla, meni rannalle, meni lounaalle, hengaili, meni illalliselle ja meni nukkumaan. Karkeasti siis näin, etenkin kun ne itseä kiinnostavat nähtävyydet yms oli jo ehditty loppua kohden koluta, eikä sinällään ollut tarve tehdä muuta kuin nauttia olosta ja lämmöstä. Lämpöä ja aurinkoa Langkawilla kyllä riitti ja muutenkin helppo ja ihan suositeltava matkakohde esim 2vk lomalle. Joka päivä yli 30 astetta ja kyllä majoitusten ilmastointikoneet olivat mukava pelastus niin sai edes huoneessa oleskellessa kaivattua viilennystä. Muuten sai tottua liikkumaan ja olemaan hikikarpalot otsalla ja vaatteetkin hiestä märkinä lähes koko ajan.

Oleskelumme aikana majoituimme neljässä eri majoituspaikassa, jotka valkkasimme pääosin halvemman hinnan, mutta myös ok arvostelujen perusteella. Mitään pahaa sanottavaa ei meidän majoituksista jäänyt ja satuttiin löytämään meidän tarpeita ja budjettia palvelevat paikat: Sassy house ja Western Motel Tengah rannan puolelta ja Soluna Guest house Cenang rannan puolelta, sekä reissumme kaksi viimeistä yötä Kuahin kaupungista läheltä satamaa Rose Inn motellista. Pääosan ajastamme Langkawilla vietimme Tengah rannan puolella, koska se osoittautui rauhallisemmaksi ja omasta mielestämme mukavammaksi. Cenang rannan puolella vietimme erikseen 4 yötä, mutta Tengah rannan puolelta kyseiselle rannalle oli matkaa majoituksestamme reilu 1km, joten helposti sinne halutessaan pääsi. Takseja oli tarjolla, mutta me käytettiin jalkoja ja käveltiin. Itse ostoskatu ja suurimmat ravintolatarjonnat ovat keskittyneet nimenomaan Cenang rannan puolelle, joka on siis saaren suosituin ranta. Tengahin puoli on rauhallisempi: ravintoloita ja majoituksia löytyy, mutta paljon vähemmän, joista valita, eikä tällä puolen ollut mitään krääsä/vaatekauppoja, vain pari pientä minimarkettia, joista sai virvokkeita ja naposteltavaa. Tengahin puolelta ehdottomasti paras aamupalapaikka on ravintola Cactus, jossa lemppariksemme nousi banaanipannukakku, paras mitä olen koskaan syönyt! Muutenkin maistuvia aterioita ja hinta edullisempi kuin monessa muussa ravintolassa.

Langkawilla ollessamme nautimme rantaelämästä ja lämmöstä, hengailimme, nautimme iltamarkkinoiden herkuista ja muutamana päivänä lainasimme skootterin, jolla kiertelimme saarta sen eri puoliin tutustuen sekä myös niitä turistikohteita ihmetellen. Kilsoja skootterilla ajaessa kertyi paljon, mutta bensa ei paljoa maksanut ja kahdestaan liikkuessa skootteri oli paras vaihtoehto: saimme liikkua mihin halusimme, omassa aikataulussamme eikä skootterivuokra (30-35RN~7-8e) ollut paha 24 tunnista. Malesiassa kansainvälinen ajokortti ei ole must have, mutta suositeltava. Meidät poliisi pysäytti, mutta pääsimme jatkamaan matkaa ilman ongelmia, kun vilautimme omaa suomalaista ajokorttiamme.

Omatoimista retkeilyä ja kiertoajelua ympäri Langkawia

Yhtenä päivänä teimme päiväretken ajellen toiselle puolen saarta pääkallorannalle ja Temurun vesiputoukselle, josta taas jatkoimme Tanjung Rhu rannalle ja sieltä Duriang Perangin vesiputoukselle. Toisena päivänä ajelimme 7 Wells vesiputoukselle ja kävimme kokemassa varmasti Langkawin suosituimman nähtävyyden, Sky cabin ja Sky Bridgen. Sky cabiin kannattaa ehdottomasti suunnata heti aamusta, jotta välttää pahimman ruuhkan ja voi rauhassa ihailla maisemia ja ottaa kuvia ilman satoja muita turisteja taustalla. Me oltiin paikalla jo klo 8:30, kun 9 aukesi lipunmyynti. Noin 20e/henkilö pääsi kokemaan tuon vaijeriajelun korkealle vuorelle ja ihailemaan maisemia Sky bridgellä. Onneksi menimme, emmekä jättäneet välistä kuten ensin meinasimme... Oli nimittäin hulppeat maisemat ja ajelukin oma kokemuksensa, ei tuollaista ihan joka paikassa nimittäin ole. Samasta kylästä ja alueen läheltä pääsee helposti myös ihmettelemään 7 Wells vesiputousta, joka oli kyllä kiehtova ja kaunis näky. Luonto jaksaa aina lumota ja ihmetyttää ja vesiputoukset ovat niin kauniita.

Seven Wells

Näkymää Sky Cab ajelun päätteeksi vuoren päältä

Kävimme myös ajelemassa lähes keskellä Langkawia sijaitsevalle Gunung Raya vuorelle, josta aukeaa näkymät reilun 800m korkeudesta eri puolille saarta. Mutkitteleva pitkä tie vie moottoriajoneuvoilla ylös, mutta vuorelle pääsee myös käsittääkseni kulkemaan jalkasin, ainakin portaat löytyi, mutta sen verran oli heinikko ja kasvisto peittänyt portaita, että ihan hirveän kovalla käytöllä ei tuo patikointireitti näyttänyt olevan.

Näkymä Gunung Raya näköalapaikalta

Langkawilta järjestetään paljon erilaisia retkiä ja hyppelyitä viereisille pikkusaarille ja myöskin vesiurheilulla on oma roolinsa etenkin Tengahin ja Cenangin rannoilla. Me tehtiin lyhyt päiväretki kanootilla meloen rantaamme vastapäätä olleelle pikkusaarelle, mutta siihen rajoittuikin meidän kokemus ympäröivistä saarista. Snorkkeleille ei tullut Langkawin ympäristössä käyttöä omalla kohdallamme, koska rannoilla liehuivat pääasiassa punaiset sekä purppurat liput merkkinä "uintikiellosta" eli vedessä oli paljon meduusoja aivan rannan tuntumassa, eikä uiminen ollut suositeltavaa, tämä toki vaihtelee ajanjaksoista riippuen. Pirulaiset ovat kovia polttamaan, eikä niiden keskellä uiminen todellakaan ole kannattavaa.

Kuahin kaupungissa eli sataman läheisyydessä vietimme viimeiset kaksi päivää saarella. Tuosta paikasta ei oikein jäänyt muuta sanottavaa kuin, että jos on aikainen lähtö satamasta, niin yöpymällä lähistöllä säästää aikaa ja tuo reissuun helpotusta.

Langkawilta siirtyminen Lipelle

Me oltiin hankittu vene/lauttaliput Langkawilta Lipelle jo kotona netin kautta ennen reissuun lähtöämme, koska Malesiaan lähtiessämme jouduimme jo Helsinki-Vantaalla todistamaan virkailijalle, että olemme poistumassa Malesiasta 90 päivän sisällä sinne saapumisestamme. Emme siis olisi päässeet koneeseen, jos meillä ei olisi ollut näyttää jotain lippua maasta poistumisen suhteen jo Suomen päässä. 58e maksoi 2hlö veneliput Langkawilta Lipelle ja 12go.asia on toiminut hyvänä, toimivana ja luotettavana sivuna matkalippujen varaamisessa niin lauttoihin kuin busseihinkin tarvittaessa. Langkawilla satamassa vaihdoimme tulostetut netistä hankitut veneliput matkanjärjestäjän toimistossa oikeisiin lippuihin ja samalla saimme täytettäväksi Thaimaan maahantulokortit. Satamassa odottelimme lähtevää lauttaa kansainvälisen lähtöhallin puolella, jossa meidät sitten uloskirjattiin Malesiasta (leimat passiin) ja samalla tavarat läpivalaistiin. Itse lauttaan noustessa matkaliput vielä tarkastettiin ja samalla luovutimme passit matkanjärjestäjälle. Tämä on normaali toimintatapa, kun siirrytään meriteitse Malesiasta Thaimaan puolelle. Lauttamatka Langkawilta Lipelle kesti lopulta n. 2h. Lipen päässä Pitkähäntäveneet kuljettivat matkustajat rantaan, asetuimme jonoon Lipen "satamaan" ja saimme virkailijalta luukulta passimme takaisin ja jatkoimme jonotusta maahantulotarkastusluukulle. 15 päivän sijaan saimme 30 päivän leimat passiimme eikä meiltä kysytty lippuja/dokumentteja koskien Thaimaasta poistumista, vaikka suurlähetystön ja eri matkanjärjestäjien sivuilta löytyy tieto, että meriteitse saisi vain 15 päivän oleskeluluvan Thaimaahan ja aina maahan tullessa pitäisi olla näyttää todiste maasta poistumisesta tuon oleskeluajan sisällä/päättyessä. Varmaan riippuu sitten virkailijasta tämäkin asia, mutta parempi olla valmistautunut kuin sitten ihmetellä ja jäädä jumiin maahantulotarkastuksessa, jos näitä dokumentteja ei olekaan esittää. Virallinen kanta kun on, että sellaiset tulisi olla. No anyways, me otettiin mielellämme 30 päivän leimat, niin ei tule kiire täällä Thaimaan puolella siirtyä paikasta toiseen ja saa nauttia taas tämänkin maan antimista. Kambodzan rajalle hankkimamme bussiliput jää nyt siis käyttämättä, onneksi otettiin halvimmat mahdolliset. Thaimaan seikkailuista taas sitten myöhemmin!