tiistai 7. elokuuta 2018

Kehon nollaus - 24h paasto

Huh, puuh ja plööh. Tiedätkö sen tunteen, kun kroppa on lievästi sanottuna tukossa, olo on pöhöttynyt ja fiilis kaikkea muuta kuin fressi. Elämässä tulee ajanjaksoja jolloin on syytäkin ottaa rennommin ja omista rutiineista hetkeksi poistuminen voi tehdä ajoittain varsin hyvää. Tällaisten rennompien jaksojen jälkeen huomaan kuitenkin herkästi jääväni vähän kuin vahingossa kiinni huonompiin tapoihin. Vaikka tiedän miten paljon paremman fiiliksen ja olon terveelliset valinnat saavat aikaan, niin joskus täälläkin päässä roskaruoka ja herkkuvaihde saattaa jäädä päälle. Olen kuuitenkin löytänyt itselleni sopivan keinon katkaista tälläiset jaksot ja löytänyt keinon saattaa mieleni takaisin parempien valintojen tielle. Sille, jossa oikeasti kehoni, suolistoni ja mieleni voi pidemmän ajan päälle paljon paremmin ja on hyvä olla, vaikka herkut ja roskaruoka hetkellisesti maistuisivatkin suorastaan taivaalliselta.



Lyhyellä paastolla kiinni omiin rutiineihin


24 tunnin lyhyt paasto on itselläni osoittautunut hyväksi keinoksi puhdistautua, jättää lyhyet herkuttelujaksot taakse ja selättää tukkoinen ja pöhöttynyt olemus. 24h on juuri sopiva aika olla syömättä ja antaa keholle sekä ruuansulatukselle paussi tällaisten hieman erilaisten mässäilyjaksojen jälkeen. 

Kokeilin 24h paastoa ensimmäisen kerran n. 3 vuotta sitten ja hyvän kokemuksen myötä siitä tulikin osittainen tapa, jonka toteuttamista jatkoin ensimmäisten kunnon ruokavaliomuutosten yhteydessä kerran viikossa tai parissa tai kerran kuussa, yleensä sunnuntaista maanantaihin. Tällä hetkellä en siis paastoa säännöllisesti, vaan olen hyödyntänyt paastoa mm. tällaisina hetkinä, kun olen halunnut saada itseni kertaheitolla takaisin paremmalle polulle, koska tiedän sen itselläni toimivan. 24h paaston ajan ollaan siis syömättä _mitään_ energiapitoista. Ainoastaan vesi sekä tee ovat sallittuja. Tällä kertaa aloitin paaston sunnuntaina klo 21 iltapalan syötyäni (koska nälkäisenä nukkuminen ei itselläni tule kysymykseenkään) ja lopetin maanantaina illalla klo 21. 

Tämän 24 tunnin mittaisen paaston tarkoitus ei ole laihduttaa, vaan päästä eroon tunkkaisesta olosta, kun keho saa rauhassa pyörittää sinne edellispäivinä tungettuja ruokia. 24h paasto ei vielä sotke tai hidasta aineenvaihduntaa tai hajota lihasta, vaan antaa ennemminkin lyhyen paussin vatsalle ja suolistolle. Keho pystyy polttamaan ja pilkkomaan paremmin edellisten päivien huonommat valinnat, kun sinne ei heti olla tunkemassa lisää pilkottavaa ja poltettavaa. Paastolla pystyy myös tasaamaan tarvittaessa viikon kokonaisenergiansaantia, jos jonakin päivänä huomaa mässäilleensä liikaa. Jatkuvassa ja säännöllisessä mielessä on kuitenkin parempi tehdä parempia valintoja tasaisesti, herkutella tasaisemmin kuin jatkuvasti hyödyntää paastoa ja oikeuttaa täten esim. jatkuvat viikonloppumässäilyt.



Paaston aikana tärkeintä on muistaa juoda säännöllisesti ja useampi litra tuon paastottavan 24h aikana. Vesi puhdistaa, saa kuonat liikkeelle ja pitää suurimman nälän loitolla.


Paaston olen todennut itselleni sopivaksi, mutta kaikille se ei kuitenkaan sovi. Joskus itsellenikin on käynyt niin, että on ollut pakko lopettaa ja syödä 12 tai 15h kohdalla, koska vointi meni sen mukaiseksi ettei paastoaminen tuntunutkaan hyvältä. 24h on lyhyt aika, mutta kyllä siinäki alkaa jo nälkä kolkuttelemaan ja keho sekä mieli reagoimaan jos ja kun on tottunut syömään säännöllisesti ja koska kyllähän keho ravintoa tavallisesti tarvitsee. Voinnin käydessä liian heikoksi ja ruuan pyöriessä mielessä jatkuvasti, päänsäryn piinatessa ym, voi siis olla syytä antaa keholle sen kaipaamaa ravintoa sen sijaan, että väkisin kiduttaisi itseään paastolla. Jos ruoka on paastotessa mielessä joka hetki, voi myös olla haastavaa hillitä ahmimista paaston päättyessä. Tarkoitus ei siis ole, että 24h jälkeen mätetään maha täyteen ruokaa ja napa pinkeäksi, vaan pyritään syömään ruokaa se jälkeen, kuten tavallisesti. Ilman ahmimista, mutta ravitsevasti. 24h jälkeen keholle kannattaa tarjota ravinnerikasta ruokaa ja yrittää pysyä kohtuudessa, vaikka nälkä olisikin suurempi. Olo usein tasoittuu, kun ensimmäiset muruset syödystä ruuasta matkaavat vatsan pohjalle ja käynnistävät taas ruuansulatuksen.


Paastojen puolesta en muuten liputa, mutta tämä 24 tunnin syömättömyys on toiminut itselläni hyvin silloin tällöin ja joskus myös säännöllisemmin toteutettuna. Onnistuminen tuo hyvän fiiliksen ja tavallaan se, että saa itsensä irti huonompien valintojen kierteestä takaisin parempien valintojen tielle tekee niin hyvää keholle ja mielelle. Paastoista löytyy monenlaisia mielipiteitä ja tutkimuksia, joista osa puoltaa ja osa taas täysin tyrmää paastojen sekä pätkäpaastojen vaikutukset. Kuitenkin kuten monessa muussa niin myös tässä ei ehkä auta muu kuin itse kokeilla ja kokea, mitä oma kroppa tykkää vai tykkääkö. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti